Doelgroepen en interventies

1. Bewoners van risicoadressen/eigenaren van leegstaande schuren (verhuurders en potentiële verhuurders). Deze adressen worden gevonden door informatie van gemeente, politie en belastingdienst te combineren

  • Vooraf een kleinschalig onderzoek naar communicatiebehoefte: enkele bewoners bezoeken om de informatiebehoefte te peilen, daarop wordt dan de inhoud van de informatiemap afgestemd. Ook vragen naar behoefte meldpunt.
  • Persoonlijk bezoek
  • Informatiemap
  • Opvolging (bv vervolgbezoek, informatie opsturen, in contact brengen met)

2. Omwonenden risicoadressen en alle inwoners van de betrokken gemeenten

  • Aftrap burgemeesters/gedeputeerde
  • Bijeenkomst
  • Voorbeeldopstelling xtc-lab (via politie)
  • Mobile media lab politie (testen communicatiemiddelen en in gesprek gaan met inwoners)
  • Slachtoffer aan het woord
  • Flyer
  • Facebook, Twitter
  • Websites gemeente(n), politie, provincie
  • Lokale media
  • Online advertising op Facebook (heel gericht berichten versturen, kosten aan verbonden)
  • Integrale communicatie (pers) na aantreffen hennep/xtc-lab of dumping en na integrale interventie
  • Sticker of poster bij sluiting (met drugs erop vermeld)
  • Bestaande whatsapp buurtgroepen betrekken: input vragen en vragen welke rol ze kunnen en willen spelen

3. Professionals die in het risicogebied van de proeftuinen werken: medewerkers gebiedsteams, thuiszorg, vuilnisophalers, postbodes, bezorgers (middenstand), wijkagenten, LLTB, RUD, BOA’s

  • Zoveel mogelijk persoonlijk benaderen, indien nodig via mail, artikel in bedrijfsblad, bericht op intranet o.i.d.
  • Facebook (gerichte actie)

4. Doelgroepen voor bredere communicatie

  • Toeristen
  • Facilitators (makelaars, banken)
  • Inwoners provincie, landelijk